Lähtokohta: Hyvästä maailman parhaaksi

finland.fi eli ThisisFINLAND (TiF) on Suomen maakuvamedia. Se on Finland Promotion Boardin (FPB) julkaisema ja ulkoministeriön maakuvayksikön toimittama ja tuottama. Sivusto kertoo journalistisella otteella Suomesta, sen ominaispiirteistä sekä suomalaisista ilmiöistä ja ihmisistä.

ThisisFINLANDin mottoon ”Things you should and shouldn’t know” kiteytyy TiFin ideologia. Suomen maakuvasivusto sosiaalisen median kanavineen ei ole siloiteltu kiiltokuvasaitti, vaan elämänmakuinen, rosoinen ja hauska kokoelma Suomesta.

ThisisFINLANDin kohderyhmään kuuluu oikeastaan koko maailma: tarinoita Suomesta kerrotaan niin opiskelijoille, perheille, liikemiehille, matkailijoille, start-up-intoilijoille, sijoittajille kuin muuten vain maastamme kiinnostuneillekin.

Suomen maakuvasivustoa on tehty verkossa ThisisFINLAND-nimellä vuodesta 2009. Tuolloin ThisisFINLANDille luotiin uusi verkkosivusto, joka pysyi lähes samanlaisena viime syksyyn. Syksyllä 2015 TiF koki ulkoasullisen ja toiminnallisen täysräjäytyksen, jolla oli selkeä tavoite: luoda maailman paras maakuvamedia.

Uusi verkkomedia haluttiin entistä lähemmäs lukijaa, helposti käytettäväksi. Lähtökohtana oli mobiilissa hyvin toimiva sivusto, jonka tarinat olisivat helposti jaettavissa kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Jotain vanhaa ja hyvää haluttiin kuitenkin säilyttää: vuosien varrella kertynyt lähes 2000 artikkelin juttuarkisto vietäisiin uudelle sivustolle.

tif1

Ideasta toteutukseen

Finland.fi-maakuvasivuston ulkoasun ja käyttöliittymän muotoili Zeeland Family, ja WordPress-toteutuksen teki Aucor Oy.

ThisisFINLANDin uutta sivustoa lähdettiin rakentamaan mobiili edellä, sillä vanhan sivuston riittämätön mobiiliresponsiivisuus sai monen lukijan kiinnostuksen lopahtamaan – hauskat jutut jäivät jakamatta sosiaalisessa mediassa.

Visuaalisuus tekee ThisisFINLANDista ”oikean” verkkomedian, eikä näyttävistä kuvista haluttu tinkiä pikseliäkään. Sivusto luottaakin vahvasti kuvien voimaan, mikä saa saitin näyttämään tuoreelta ja kiinnostavalta. Suunnittelussa painotettiin erityisesti robustia ja ajankohtaista, journalistista tyyliä. Tavanomaisten artikkelien kylkeen TiFiin on tuotu kuvakarusellit kuvajournalistisia artikkeleita varten. Myös navigoitavuutta ja päätelaiteriippumattomuutta painotettiin.

Uuden ThisisFINLANDin toteutus nojaa hyvin yksinkertaiseen navigaatioon. Navigaation lisäksi käyttäjän on mahdollista liikkua sivustolla artikkelin aiheeseen perustuvien tagien avulla. Layoutissa painotettiin näyttävää kuvankäyttöä, tagien käyttöä ja vaihtelua tuovia graafisia nostoja. Aiheen mukaisen navigoinnin avulla saitti on kullekin maailman kolmelle miljardille netinkäyttäjälle omanlaisensa.

ThisisFINLANDista haluttiin koko Suomen maakuvakanava. Siksi uudistuksessa otettiin myös huomioon se, että saitilla voitaisiin jakaa kaikkien maakuvatoimijoiden journalistisia sisältöjä niin, että ne nivoutuisivat järkevästi ja käyttäjäystävällisesti kokonaisuuteen. Sivustolle kehitettiin web pickejä, joiden kautta ThisisFINLANDin sidosryhmien artikkeleita voidaan helposti tuoda osaksi maakuvasisältöjä. Saitin ajankohtaisuutta lisättiin some-pickeillä, joiden kautta kenen tahansa postaama sosiaalisen median sisältö voi olla osa maakuvasivustoa.

ThisisFINLAND-sivusto toteuttiin seitsemällä eri kielellä. Englanninkielisen emosivuston lisäksi juttuja tehdään venäjäksi, espanjaksi, saksaksi, ranskaksi, kiinaksi ja portugaliksi. Tänä keväänä kielivalikoimaan lisätään vielä arabia.

Sisältörakenteen ja sivupohjien valmistuttua sisältöjen siirrossa hyödynnettiin mahdollisimman pitkälle automatisointia, jolloin satoja artikkeleita ei tarvinnut käydä hiomassa yksitellen.

Sivustolla on mukana myös reaaliaikaisesti päivittyvää aineistoa, kuten Yle Newsin englanninkieliset uutisotsikot sekä webbikamerakuvaa Helsingin satamista ja Helsingin säätieto.

Tulokset

thisisFinland-1

Uudistunut finland.fi avattiin 30.9.2015. Uudistuksen jälkeen sivusto on lyönyt kaikki aiemmat kävijäennätyksensä. Marraskuussa 2015 ThisisFINLANDissa kävi enemmän yksittäisiä kävijöitä kuin koskaan aiemmin:  sivustolla vieraili kuukauden aikana 170 200 uniikkia kävijää. Sivustouudistuksen jälkeen yksittäisten kävijöiden määrä on ollut joka kuukausi vähintään 168 000.

Uudistuksessa ThisisFINLANDin artikkelien yhteyteen saatiin suorat jakonappulat Facebookiin ja Twitteriin. Niitä onkin käytetty ahkerasti: luetuimmilla jutuilla on lähes 10 000 Facebook-jakoa suoraan ThisisFINLAND-saitilta.

Suurin osa sivustoa lukevista asuu Suomen rajojen ulkopuolella: eniten sivulatauksia tulee Pohjois-Amerikasta, Saksasta ja Isosta-Britanniasta. ThisisFINLANDin seitsemästä kieliversiosta luetuimmat ovat englanti, venäjä ja espanja. Kaikkiaan ThisisFINLAND-maakuvamedia some-kanavineen tavoittaa vuosittain lähes 2,5 miljoonaa uniikkia kävijää.

Sivuston osoite

finland.fi

Asiakas

ulkoasiainministeriö, ThisisFINLAND

Tiimi

Suunnitteluun osallistuneet yritykset: Zeeland Family

Toteutukseen osallistuneet yritykset: Aucor Oy

ulkoministeriö
Peter Marten / Jenita Cresswell, projektinjohto
Risto Joki
Anna Ruohonen
Tiina Tähtinen
Kati Rustholkarhu
Petra Theman

Zeeland (UX-suunnittelu)
Tiia Trontti
Petteri Meriluoma
Sami Haukioja
Timo Muhonen

Aucor Oy (WordPress-toteutus ja -kehitys)
Janne Ala-Äijälä
Teemu Suoranta
Jenni Akkola-Murto
Sami Reunanen
Mikko Virenius